Transmongolie express - deel 1 - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu Transmongolie express - deel 1 - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu

Transmongolie express - deel 1

Blijf op de hoogte en volg Nick

21 September 2016 | Rusland, Krasnoyarsk

Op dit moment zitten we in de trein van Krasnojarsk naar Irkutsk wat ons mooi de gelegenheid biedt om terug te blikken op de afgelopen week. In deze week hebben we al 5200 kilometer afgelegd waarvan 4500 op de transmongolie express route. Dit betekent dat we al ver over de helft zijn van de route Moskou naar Bejing!

Na onze aankomst vanuit Belgorod in Moskou is er nog genoeg tijd om een wandeling te maken door de stad. Ons hostel (Dream On hostel) heeft een perfecte centrale ligging en binnen 15 minuten staan we dan ook wederom op het rode plein. Dit plein blijft toch indruk maken met aan zijn zijdes het Krim, de mooie kleurrijke basiliek, het mausoleum van Lenin en het luxe winkelcentrum. Het plein is enorm en biedt daarnaast een mooi uitzicht over de Moskva.

Vanaf hier willen we onze wandeling vervolgen maar onze vreugde wordt de kop in gedrukt door kou en regen! Na drie weken van heerlijk weer te hebben genoten, laat Moskou ons bibberen in de kou met een gevoelstemperatuur van tien graden. We kijken elkaar aan en beginnen direct een beetje te twijfelen aan de meegebrachte kledij. Jullie zullen het misschien niet geloven maar er zijn hier vast winkels om iets warms te kopen....

En die winkels zijn er zat, wij besluiten om het Goem in te gaan. Dit is een erg luxe winkelcentrum die qua interieur en exterieur er prachtig uitziet. Nadat de regen is gaan liggen vervolgen wij onze wandeling langs de muren van het Krim door het park, waar ook mooie fonteinen te aanschouwen zijn. Hierna bezichtigen we het bolsjoi theater, wat bekend staat als het mooiste theater van Moskou en gehuisvest is in een prachtig gebouw.

Het valt ons op dat er een soort film thema in de stad plaatsvindt. Later komen we erachter dat 2016 het gehele jaar "het jaar van de Russisch film" is. De stad is daarom extra versierd en overal staan grote verlichte bogen waar Moscow opstaat. De stad is schoon, de parken zijn zeer netjes en de mooiste auto's passeren ons via de zesbaanswegen. Overal staan bloemen en vele fonteinen, wat Moskou een goede uitstraling geeft.

We besluiten de avond af te sluiten met een typisch Russisch diner pelmeni oftewel tortellini. Waarschijnlijk doe ik met deze vergelijking de Italianen en Russen tekort, maar het verhoogt, denken we, wel jullie beeldvorming. Pelmeni is een klein bolletje deeg gevuld met vlees. Er zijn vele variaties mogelijk natuurlijk, Albina kiest voor standaard huispelmeni in kippenbouillon en nick kiest voor pelmeni gevuld met kip, kaas en basilicum. Het smaakt ons verrassend goed en dat kan wel eens te maken hebben met de verse bereiding ervan. Na dit avondmaal slenterden we nog wat door de winkelstraten die al prachtig verlicht waren en ons bijna in kerst/wintersfeer brachten. Voldaan maar toch ook met enige zenuwen (nick haha) vallen we in slaap, want de volgende dag zullen we gaan vertrekken met de transmongolie express!!

Met een ochtendwandeling, langs een mooie kerk gelegen aan de Moskva en door een park eindigend in de kunstenaarswijk arbatskaya, nemen we afscheid van Moskou. We besluiten het ooit nog eens in de winter te willen bezoeken wanneer ons budget wellicht ook een kaartje voor het Bolsjoi theater toelaat.

Daar staan we dan met onze wellicht te zwaar bepakte rugzakken, oftewel backpacks, in de drukke metro van Moskou. Op het station doen we snel onze inkopen, want er is ons verteld dat het treinleven voornamelijk uit eten en rusten bestaat. Uiteindelijk moeten we nog haasten om de trein te halen ook. We slapen in de zogenaamde platzkart, wat een wagon is waar 54 mensen in slapen. Ook wel te beoordelen als een grote slaapzaal, met snurkende Russen en de vele geuren welke een mens bij zich kan hebben, of kan laten ontsnappen. Onze bedden bevinden zich aan de zijkant van de wagon en we hebben een privé tafeltje.

Daar zitten we dan, klaar voor de eerste 1800 kilometer van de trans monogolie express. Deze treinreis gaat van Moskou tot aan Bejing en de afstand bedraagt maar liefst 7865 kilometer.

Na het instappen komen we gelijk in aanraking met een dronken Rus, welke erop staat het bed van Albina op te maken zoals hij dat geleerd heeft in het leger. Albina staat echter goed haar mannetje en de volgende keer denkt hij wel iets beter na. Het duurt vaak maar even totdat we door mensen worden benaderd uit welk land we komen en ze een aantal vragen voor ons hebben. Daarnaast komt er een oud vrouwtje binnen, welke ik even moet helpen met de spullen. Ze vind ons een erg mooi stel en complimenteert ons (bedankt pap en mam). De vrouw verkondigd daarna in de trein dat ze al 30 jaar achtervolgd wordt door een heks(baba jaga) en waarschuwt mensen alvast dat er onrustigheid kan ontstaan vannacht. Wij reageren net als de meeste mensen: met een verbaasde blik en een gezicht die op knappen staat van het lachen. Eigenlijk vervelen we ons geen moment in de trein, we spelen spelletjes, eten en staren heerlijk uit het raam. Nadat je de metropool Moskou verlaat kan men genieten van eindeloze natuur, met name Berken en af een toe een iets uitgestrekter landschap. De herfst begint zijn intrede te doen wat zichtbaar is aan de beginnende gele blaadjes. Onderweg komen we langs meerdere stations, waar je bij een langere stop de mogelijkheid hebt om eten te kopen bij de vrouwtjes. Voor een paar euro hebben we huisgemaakte aardappeltjes, tomaten, augurken en koteletten. De smaak is prima en het is redelijk vers naar ons vermoeden.

Na 28 uur, een hoop natuur en twee tijdzones verder komen we aan in Ekaterineburg. Gedurende de avondwandeling genieten we van de stad en zien een mooie dansende fontein. De stad is mooie gelegen aan het water, wat altijd zijn charmes heeft. Verder zijn de historische gebouwen goed onderhouden en mooi verlicht in de avonden.

De dagen erna verkennen we de stad en bekijken meerdere kerken, bezoeken het Jeltsin museum en gaan naar het theater. Jeltsin was de eerste democratisch gekozen president in 1991 en heeft twee termijnen gezeten. Het theater is prachtig! Alhoewel ik Albina heb moeten overhalen, er was namelijk alleen een opera voorstelling, is ze achteraf erg blij om er te zijn geweest. De tickets zijn hier erg goedkoop in vergelijking met Moskou en de kwaliteit ligt hoog (naar ons idee). Goedkoopste ticket is vier euro en duurste is vijftien euro. Wij als kniepstuvers nemen die van vier, een plekje bovenin waarbij je het orkest kan zien zitten.

De dag erna vertrekken we voldaan in de middag voor de langste treinrit van het traject. 36 uren, 2300 kilometer, twee tijdzones en twee nachten zullen we doorbrengen in de trein. We hadden gekozen voor de duurdere trein en dit is zichtbaar, alles is moderner en netter. Tevreden ploffen we neer en komen gelijk in gesprek met onze medereizigers. De eerste avond is erg gezellig, er wordt gitaar gespeeld, gezongen, gekaart en gekletst. Ik krijg nog wat Russische les en we hebben het over verschillen. Krijgen meermaals de vraag waarom we nog niet getrouwd zijn en hoe het leven in Nederland is. Gedurende de treinreis zijn we in Siberië aangekomen en zien het landschap veranderen, ook zien we de tijd van het jaar zijn intrede doen en steeds meer bomen beginnen geel en rood te worden.

Krasnoyarsk staat bekend om zijn mooie natuurparken en ligging aan de Enisey rivier. Wij komen hier ook voor de natuur, welke ons niet teleurstelt. Na een zware wandeling komen we aan op prachtige uitkijkpunt en genieten van de serene rust. Het is een prachtige en erg warme herfstdag, wat ons uitzicht nog adembenemender maakt. Na onze eerste wandeling gaan we naar het bekende stolby national park. Bij de ingang vragen we een vrouw de weg, en toeval geschied dat deze vrouw zeer bekend is in het park en onze gids wel wil zijn. Ze blijkt later ook bepaalde krachten te hebben en te werken met energievelden. Hiermee probeerde ze Albina haar hoofdpijn te herstellen, Albina zal hierna nog drie paracetamols slikken... Dit is het begin van een erg lange wandeling en we waren al moe haha. De natuur is hier erg mooi en we spotten meerdere eekhoorns en bezoeken vele rotsformaties die hier ooit ontstaan zijn. Aan het einde van de dag kijken we bovenop deze rotsformaties de ondergaande zon, met uitzicht over het uitgestrekte bos. In het donker verlaten we het bos pas weer en zijn de vrouw erg dankbaar. Zelf heeft ze het ook erg gezellig gehad en wil ons zelfs thuis uitnodigen, helaas is hier te weinig tijd voor. In totaal hiken we meer dan 30 kilometer en zijn de volgende dag dan ook niet topfit.

Krasnoyarsk heeft zijn charme door aan de rivier te liggen en toont een mooie 2 km lange brug (deze staat ook op het tien roebelbiljet). Langs de rivier ligt een mooie boulevard waar wandelingen mogelijk zijn. Verder is het een prima stad met niet heel veel bezienswaardigheden, we zouden hier voornamelijk terugkomen voor de prachtige natuur! We bezoeken nog een museum over het Siberië gebied, welke erg mooi opgezet is en we aanraden aan mede reizigers. Via het mooie treinstation verlaten we de stad richting Irkutsk en het enorme baikal meer!

• 26 September 2016 - 22:32

Ingrid Beeftink:

Hoi Nick en Albina!
    Wat een mooi reisverslag! Leuk om te lezen hoor; ik zie het zo voor me

• 29 September 2016 - 03:42

Jaap Toering:

Hi Albina and Nick

A excellent report as usual and your experiences are unbelievable , what an fantastic trip so far

Enjoy and enjoy again much later you can look back at the pictures and relive it again.