Relaxen op Cebu - Reisverslag uit Ligao, Filipijnen van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu Relaxen op Cebu - Reisverslag uit Ligao, Filipijnen van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu

Relaxen op Cebu

Door: Nick Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Nick

03 Mei 2017 | Filipijnen, Ligao

Na een prettige periode op Siquijor stond ons een reisdagje naar het zuiden van Cebu te wachten. Helaas komt onze scooterverhuurder in de haven niet opdagen, wat ons nog even stress bezorgd. Echter met de betaling in de buddy, de sleutel bij de security en een sms’je met een lokale telefoon komt het allemaal goed.
We bereiken onze bestemming uiteindelijk via een scooterrit, tricycle, banka, tricycle, bus, tricycle. Eenmaal aangekomen op het schiereiland gekoppeld aan Moalboal, blijkt het fiesta te zijn. We vinden vrij snel een privélocatie, wat ons goed doet na de hostelervaringen op het vorige eiland. Bij een ondergaande zon genieten we van een biertje en een pizza. In de avond bezoeken we de fiëtsa, die in het teken staat van het geloof en de kerk is volop verlicht met kaarsen. Ook is er een grote hal met muziek en optredens voor vertier tot laat in de avond. Het hele stadje lijkt daarnaast net een grote bbq. Overal worden stokjes kip en beef verkocht, die wij ook veelvuldig nuttigen. Na ons avondmaal belanden we in een lokaal casino en verliezen na enkele rondjes ‘helaas’ € 2,50 maar zijn een ervaring rijker. Het ‘casino’ is buiten en wordt gespeeld met pingpong balletjes, die door de toeschouwers in een trechter worden gegooid. En dan maar hopen dat het balletje de juiste kant op rolt.
Het zuiden van Cebu staat bekend voor zijn prachtige watervallen. Wij kunnen dit bevestigen! De Kawasan waterval wordt bereikt na een wandeling van twintig minuten. Deze waterval bevat prachtig blauw water en heeft meerdere spots om vanaf hoogte de bron in te springen. Een paar sprongen van tien meter worden zeker gemaakt! Klein nadeel is de enorme drukte wat deels te maken heeft met een weekenddag, maar zeker ook met de populariteit!
Voor de rest relaxen we voornamelijk, maar snorkelen ook met vele schildpadden en zwemmen dwars door meerdere sardine balls, enorme scholen sardines die vaak in grote cirkels zwemmen. Er is hier (in Oslob) ook de mogelijkheid om te zwemmen met walvishaaien, echter hebben wij besloten de opgezette toeristenindustrie niet te supporten. De dieren worden namelijk gevoed en komen daardoor uit hun natuurlijke ritme. Ook schijnt het net een ‘fabriek’ te zijn, op de stopwatch af gaan mensen per batch 12 minuten het water in. Het ergste is dat de walvishaaien er aan gewend geraakt zijn, dat de boten ze voeren en dat ze aangeraakt worden door veel mensen. Hierdoor worden ze nu vaak aangevaren, wat weer littekens veroorzaakt. Wij hopen deze dieren ooit nog eens in betere omstandigheden te zien.
Na drie leuke en ontspannende dagen verlaten we Moalboal voor onze nieuwe bestemming genaamd Malapascua. Dit belooft een erg lange dag in bussen te worden, we reizen namelijk helemaal vanuit Zuid-Cebu naar het noorden. Uiteindelijk staan we 11 uur later op het kleine eilandje Malapascua, die bekend staat om zijn zandstranden en goede duiklocaties. Driemaal raden wat wij hier dus hebben gedaan.... Heerlijk relaxen aan het strand en een aantal enerverende duiken gemaakt, waarvan een door een grot heen en de andere met de zeldzame thresher sharks. Deze haaien komen normaal alleen op dieptes van meer dan honderd meter voor, echter komen hier op 30 meter diepte speciale visjes voor, waardoor de haaien hogerop komen. De haai zelf is 2 tot 3 meter, echter is zijn verticaal staande staart dezelfde lengte. Hij/zij is in staat op zijn prooi hiermee dood te slaan. Voor de duik tot dertig meter heb ik een speciaal certificaat gehaald. Deze duik was meer dan geslaagd na het zien van meerdere haaien! Voor de rest drinken we voornamelijk cocktails en maken ons niet al te druk. We moeten eerlijk toegeven dat het reizen hier best een beetje als vakantie voelt....
De Filipijnen blijft ons verbazen, zo is het land bijvoorbeeld erg gelovig. Op bijna alle vervoersmiddelen staan quotes van de bijbel. We zien een vrouw de bijbel in de bus voorlezen en een politieagent rijdt door de haven om God bless you door een microfoon te melden, vervolgens eindigt het bericht met ‘we love you all’. Naast dit aspect moet vermeld worden, dat elke Fillipino van karaoke houdt. Iedereen heeft bijna een grote box thuis staan, die constant in gebruik is. De kwaliteit is wisselend, het gaat van geblèr tot redelijke muziek. Naast dit aspect moet vermeld worden dat er veel mooie Filipijnse vrouwen zijn, maar men moet oppassen om niet een van de vele ladyboys aan de haak te slaan.
Hierbij een update van onze reis door de Filipijnen. Inmiddels zijn we het vliegtuig ingestapt en aangekomen op het eiland Palawan, meer precies in Coron City. Over hoe we hier zijn gekomen en wat we hier uitvoeren vertellen we later meer... Heerlijke cliffhanger, hopelijk vinden jullie hem net zo goed als dat wij zelf vinden.
Groetjes Nick en Albina

• 03 Mei 2017 - 18:05

Fre Prakken:

weer een leuk verhaal en dit begint wel op vakantie te lijken

• 03 Mei 2017 - 19:09

Esther:

We krijgen zo langzamerhand zelf ook zin in vakantie na jullie mooie verhalen! Veel liefs: De Nijpjes.

• 03 Mei 2017 - 22:12

Aly En Henk :

Wij dachten dat jullie al maanden met vakantie waren ..... Het vakantie gevoel is waarschijnlijk ook al maanden . Wat een prachtige leven hebben jullie . Helemaal top hoor. Geniet er maar van . liefs van ons

• 04 Mei 2017 - 07:11

Mam/Karin:

Fijn dat jullie het nog steeds zo naar de zin hebben en volop genieten van, afgaande van jullie verhalen, een prachtig land en weer een andere cultuur. Terwijl jullie eilandhoppen in de Filipijnen, maak ik mij wel zorgen als ik af en toe de verontrustende verhalen lees in de krant over de Fillepijnen, zwaar bewapende Abu Sayyaf strijders op het eiland Bohol / aardbeving Fillepijnen op eiland Mindanao. Gelukkig zijn jullie nu niet meer in deze omgeving, maar genieten volop van de prachtige eilandjes in de provincie Palawan. Heel veel plezier en blijf goed om elkaar denken, ook onder water met al die haaien! Haha.
    Liefs

• 04 Mei 2017 - 18:17

Jaap Toering:

Hi you two,

We are happy to see you are enjoying the last part of your holidays ,Mam ( Karin ) seems a little worried

about you two but I think all MAMS do. Take in all the good things the country, the many islands and all what they have to offer including their religion, culture and people.

from all of us in Canada

Helena and Jake

Nick

Na jaren van studie hebben we besloten om er een tijdje tussenuit te gaan. Gedurende onze studie zijn we veelal op een locatie gebleven en nu hebben we toch wel de drang om, voordat onze professionele carrière begint, wat meer van de wereld te zien. Door Albina haar achtergrond in Rusland besluiten we daar te beginnen en onze reis later te vervolgen met de Transmongolië Express. Belgorod - Moskou - Ekaterineburg - Krasnoyarsk - Irkutsk - lake Baikal - Ulan ude - Ulaanbator - Bejing. Hierna hebben wij 1,5 maand gereisd door China. Bejing - Pingyao - Chengdu - Ljiang - Dali - Kunming - Zhangjiajie - Guilin - Yangshuo. December 2016 begonnen we met 1 weekjes singapore, daarna hebben we kort (1 week) Maleisie bezocht. Van 16 december 2016 tot 13 februari 2017 hebben wij volop genoten van Indonesie: Bali - Gili T - Gili Air - Lombok - Flores - Sulawesi Van half februari tot half april 2017 hebben wij een nieuwe uitdaging gevonden; meehelpen met het openen van een nieuw hotel in Kuala Lumpur! Dit blog is met name bedoeld voor familie en vrienden en daardoor ontbreken echte insights. Mocht daar behoefte aan zijn dan mag je ons altijd contacten.

Actief sinds 18 Sept. 2016
Totaal aantal bezoekers 119886