Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nick Koolhof - WaarBenJij.nu

Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Nick

31 December 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Tja, we liggen hier op oudjaarsdag in een hangmat op het zogenaamde party bounty eiland gili trawangang, spelen een potje volleybal en snorkelen langs de witte stranden. Toch behoorlijk anders dan currywurst in de morgen, oliebollen bakken en bier tussen de middag, oma een dikke smok op de verjaardag brengen en in de avond wat vuurwerk en meer bier met vrienden. Al moet de avond nog starten, het zal een anders doch memorabel oud en nieuw gaan worden hier. Helaas duurt ons jaar dit jaar 7 uurtjes korter dus moeten volgend jaar rond deze tijd maar richting Amerika om de verloren uurtjes in te halen. Al met al vermaken we ons prima, hebben veel bekenden om ons heen en relaxen heerlijk aan het strand. Echter kijken we er straks ook naar uit weer verder te reizen en het Indonesië echt te gaan verkennen.

Oma we wensen je een fantastische verjaardag met vrienden en familie en beloven volgend jaar weer aanwezig te zijn en onze afwezigheid komend jaar goed te maken.

Voor nu wensen we jullie een fantastisch nieuwjaar vol gezondheid en liefde toe! Ons jaar heeft ons vele onverwachte dingen gebracht welke zonder het doorbreken van onze routine niet plaatsgevonden zouden hebben. Voor degenen met idealen of wensen hebben we een simpel doch moeilijk advies, let it happen and don't wait for tommorow!

Mochten jullie nog wat tijd overhebben op oudjaarsdag of mocht je brak op de bank zitten op nieuwjaarsdag, dan hebben we enig vermaak voor jullie hieronder. Het verslag beschrijft de periode van 10 december tot en met de 16de.

Waar Maleisië begon als een tussendoortje is het uiteindelijk een drie gangen diner geworden. Letterlijk en figuurlijk, veel gereisd maar ook veel gegeten!

Nadat we in de ochtend de laatste zaken in het appartement hebben voltooid, nemen we afscheid van de onderburen en zijn wederom weer op pad naar een nieuw land. De busrit vanuit Singapore neemt 10 uur in beslag in plaats van de gebruikelijke 6. Oorzaak: Maleisische vakantie en reizen op zaterdag. Gevolg: enorme opstoppingen aan de grens waardoor dat in totaal 3 uur duurt. Daarnaast zijn er groepen met chinezen gedropt en die zijn nogal ongeduldig en onbeschoft in de wachtrijen; zoals we ze gewend zijn in China!

Wanneer we om middernacht in het hostel aankomen zitten Japser Noordhof(delfzijl) en onze Friese kameraad Folkert al te wachten met een pilsje. Het is namelijk zaterdag en dus moet het nachtleven van Kuala Lumpur maar eens verkend worden. Albina weet niet waar ze de energie nog vandaan moet halen en haakt verstandig af want het belooft een lange nacht te worden. Na de nodige biertjes, whiskey's, clubs en barretjes stappen we geheel nuchter in de taxi terug naar het hostel.

Kuala Lumpur is zoals veel grote metropolen en hoofdsteden een stad van verschillen. Een wandeling door de stad neemt ons mee langs de verschillende culturen, zo lopen we door China town, over de Indische markt en ervaren Maleisië op straat. We zien vele dakloze mensen en daarnaast het grote zakelijke business district waar aan geld geen gebrek lijkt. Daarnaast is er de moderne architectuur te vinden naast de saaie bouw van flats en mooi gevormde moskeeën. Voor ons staat Maleisië ook in het teken van voedsel, echt overal kan je een maaltijd krijgen, Chinees Indisch of Maleisisch het is allemaal verkrijgbaar. Na ons dieet in Singapore vanwege de prijzen is dit voor ons het voedsel paradijs waar je voor minder dan een euro de lekkerste dingen kan krijgen. De locals eten zelf ook veel buiten de deur en er is veel bedrijvigheid op straat. Zo beleven we optreden van een band op straat en worden bijna onder de voet gelopen in de Indische business straat. Al met al, we voelen ons thuis in Kuala Lumpur, het heerlijke eten de grote diversiteit aan mensen en de na Singapore spotgoedkope prijzen.

Dat Maleisië meer te bieden heeft dan alleen maar een grote stad zullen we snel gaan ondervinden. De bagage wordt gedropt, de kleine rugzakken gaan op en we vertrekken richting het oudste regenwoud ter wereld. Na een busrit en een drie uur durende boottocht staan we in het midden van het woud. Onderweg zien we nog een klein aapje in de boom slingeren en een grote hagedis (1m) langs de waterkant liggen zonnen. In het kleine stadje aan de voet van de entree is niet veel te beleven, we zijn er immers ook niet voor de feesten, en het lever is nog herstellende van twee dagen terug.

We verkennen het tropisch regenwoud met zijn tweeën zonder gids. Dit is toch wel spannend, want er leven vele slangensoorten, spinnen, apen, hagedissen, schorpioenen, tijgers, olifanten, vogels en ga zo maar door. In de ochtend vertellen mensen ons dat ze net een vogelspin hebben gezien en Albina haar voelsprieten zijn geactiveerd. Toch slaat ze zich goed door de dag heen en gaat als ware ontdekker door het woud. We lopen hoog tussen de bomen door over touwladders (canopy walk) en bewandelen de aangelegde paden. Constant zijn we opzoek naar wilde dieren en spotten op een bepaald moment een goed gecamoufleerde fel groene slang. Waar deze heel rustig blijft zitten volgt een foto shoot. Vanaf dit moment zijn we nog alerter er onze wandeling schiet dan ook niet hard op. De constante hoeveelheid geluiden geven ons het gevoel dat we begluurt worden en er enorme bedrijvigheid in het woud plaatsvind. We bewandelen een berg en dalen zonder pad naar beneden af wat ons echt het gevoel geeft alleen in het regenwoud te zijn. Een wild varken of taipier doet ons stokstijf staan, maar we zien verder niets slechts geluiden... In een kleine tropische regenbui schiet een enorme soort "hagedis" voor ons langs wat het avontuur toch wel compleet maakt.

Waar we een lange wandeling hebben gemaakt overdag besluit Albina na het diner om het in de avond voor gezien te laten. Vlak voor het eten hadden we een Belgisch stel ontmoet die gisteren een nacht tour hadden gedaan en vandaag even op eigen houtje het woud in wilden. Ik besluit me bij hun aan te sluiten, stap in het donker in het kleine bootje welke ons het woud inbrengt. Mijn goedkope zaklantaarn begeeft het na 5 minuten en dan sta je in het donker in het regenwoud, de geluiden lijken nog een stuk sterker dan overdag en het zicht is minimaal. Uiteindelijk zien we na wat spinnen, een wandelende tak, felgroene kikker en een lichtgevende rups niet veel dieren. Toch is het een spannende ervaring waar ik toch ook wel enigszins angstig ben geweest.

De volgende dag besluiten we op de goedkoopst mogelijke en lokale manier richting de grote theeplantages van Maleisië te reizen. Samen met de Belgen staan we in de ochtend te wachten op de bus welke ons uit het woud zal brengen. Vanaf daar kost ons nog eens drie bussen en 6 uur meer om de afstand af te leggen. Later zien we op de kaart dat het een enorm onlogische en slome route is geweest, maar he we zijn er goedkoop en hebben erg leuke gesprekken met de Belgen gehad. Helaas hadden we in de avond geen hotel geboekt, regent het en zijn de mr koolhof zijn eisen iets te hoog. Na twee uren slenteren door de regen en 10 accomodaties later besluiten we toch maar een enigszins belabberd kamertje te nemen voor een nacht. De volgende dag zullen we met een jeep de hele dag samen met de Belgen op pad gaan om de omgeving te verkennen.

De jeep brengt ons allereerst richting een vlindertuin welke verrassend leuk blijkt te zijn. Naast de grote nationale vlinders welke maar drie weken leven zijn er slangen en andere reptielen te vinden. Albina durft het aan om een felgroene slang om haar nek te hangen, welke sissend haar nek op zoekt. Hierna vervolgen we de trip richting de theeplantages, wat een enorm groen beeld oplevert, in dit deel van Maleisië kennen ze niet echt seizoenen en wordt de thee elke 3 week van de bomen geoogst waardoor het kleine boompjes blijven die zo'n 80 jaar geoogst kan worden. Het levert iniedergeval mooie plaatjes op en we krijgen ook de fabriek te zien wat leerzaam is. Maar een klein deel van de werkers komt daadwerkelijk uit Maleisië er worden met name Polen ingehuurd (grapje).

We wandelen hierna nog door de oudste jungle ter wereld en krijgen uitleg over de heilzaamheid welke zich allemaal in de planten bevind. De jungle; ja echt gaaf en supergroen. Onze laatste stop is bij een Nederlandse aardbei boerderij! Leuk hoor, maar geef ons die van opa zijn tuin maar. Na de tour eten we nog bij de Indiër en spelen kaarten met de Belgen alvorens we in de bus terug naar kuala lumpur stappen voor een ritje van 4 uur.

Onze laatste dag in Kuala Lumpur bezoeken we de petrona towers, lopen door het aanliggende park en genieten van het laatste maal in Maleisië voor het moment! Daarna vervolgen we onze reis richting het vliegveld om naar Bali te vliegen en Michiel, Jordy, Erwin en Jasper te ontmoeten. De nodige versnapering zijn daarom benodigd en we kopen 4 flesjes rum op het vliegveld. De caissière verzekerd mij nog dat 1 per persoon toegestaan is en we krijgen een aparte blik bij het besluit om toch vier mee te nemen. Gelukkig maken we in het vliegtuig wat vrienden die wat voor ons willen dragen en na het passeren van de x-ray zonder problemen halen we opgelucht adem. De nacht brengen we door bij het vliegveld om volgende dag herenigd te worden en ons avontuur op Bali te beginnen!

• 04 Januari 2017 - 22:28

Trijntje:

Lieve Albina en Nick,
    Allereerst een heel gelukkig en gezond 2017. Ik ben oudjaarsdag met Harry en Karin naar Meindert en Karin geweest. Karin was druk met oliebollen bakken, Fre met de gluhwein en Meindert met de dranktoevoer haha. Het was erg gezellig. Daarna gingen we naar opa en oma Nijp, oma jarig en oudjaar vieren met om 12 uur veel vuurwerk. Ik heb een heel gezellige avond gehad. Ik lees iedere keer met heel veel plezier jullie avonturen en vind het geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zaterdag heeft Thomas bij Ajax een voetbaltoernooi en deze oma gaat mee naar Amsterdam. Geniet ook in het nieuwe jaar van je reis en van alles wat je tegenkomt.
    Groetjes Trijntje

Nick

Na jaren van studie hebben we besloten om er een tijdje tussenuit te gaan. Gedurende onze studie zijn we veelal op een locatie gebleven en nu hebben we toch wel de drang om, voordat onze professionele carrière begint, wat meer van de wereld te zien. Door Albina haar achtergrond in Rusland besluiten we daar te beginnen en onze reis later te vervolgen met de Transmongolië Express. Belgorod - Moskou - Ekaterineburg - Krasnoyarsk - Irkutsk - lake Baikal - Ulan ude - Ulaanbator - Bejing. Hierna hebben wij 1,5 maand gereisd door China. Bejing - Pingyao - Chengdu - Ljiang - Dali - Kunming - Zhangjiajie - Guilin - Yangshuo. December 2016 begonnen we met 1 weekjes singapore, daarna hebben we kort (1 week) Maleisie bezocht. Van 16 december 2016 tot 13 februari 2017 hebben wij volop genoten van Indonesie: Bali - Gili T - Gili Air - Lombok - Flores - Sulawesi Van half februari tot half april 2017 hebben wij een nieuwe uitdaging gevonden; meehelpen met het openen van een nieuw hotel in Kuala Lumpur! Dit blog is met name bedoeld voor familie en vrienden en daardoor ontbreken echte insights. Mocht daar behoefte aan zijn dan mag je ons altijd contacten.

Actief sinds 18 Sept. 2016
Totaal aantal bezoekers 119883